Awak follow kita , kita follow awak balik ! hehe ^_~

Saturday, December 17, 2011

Demi الله ;)

 
Aku cinta agama ku....

Andai kita memang dijodohkan ..
Apa pun halangannya kita pasti akan disatukan ..
Namun andai memang kita tidak dijodohkan apa pun usaha pastikan tiada hasilnya..


Ya Allah ,
Ajarkan aku mencintai dengan sederhana..
Ajarkan aku agar lebih pandai memendam cinta..
Ajarkan aku untuk lebih mencintai-Mu dan kekasih-Mu

Ya Allah,
Jagalah aku dari dosa dunia..
Jagalah dia dari dosa cinta..
 
  Just Sharing tiada kena mengena antara yang hidup maupun sbaliknya.hehe ` 
Peace ^^v
 

Saturday, November 5, 2011

Say 'helo' to Mr.Ber ;D


Assalamualaikum w.b.t. :)

Hai hai haiiiiii :))

Owlolo ;)
lama bebenor rasanya ta menaiP di sini, bukan bhari2, malah bbulan2 . haha 
saya bz kut :(
xsempat nk bsuka ria :(
brilex2 :(
semester satu pun da penim ngan macam2 kerja. 
aesh! x shuker2!! wuwu~ 

Hurm..

Nway, 
:)
Saya kt kampOm ckunk :D
Hoyea hoyea ^^v
ada mak, ada ayah, ada anak2 buah, ada hiburan, ada motor, leh merempix petam2. ouch! kampOm memang terbaek!! haha :D

Owh~
 Smalam saya ikut abang balik kg mentua dy :D
and ^^?
know what ^^?
haha saya jumpa Mr.Ber :D
comei :D
cute :D
hensem :D
&
saya suka tenOk Mr.Ber sangatsangatsangat suka :D
Uii, kan besh kalu leh bawak Mr.Ber balik umah ckali.
kankan :D
haha

Yok tawank2..
kita layan pic Mr.Ber :D



haaa !! dis is Mr.Ber :)
comei kam ^^?



Tenok!! Owlolo :D
da la comei, cekci lak uh! haha :D




Mr. Berr shuker men ngan buah klapa.
&
Buah klapa pom shuker men ngan Mr.Ber!
haha sweet :D


Sebenarnya manyak lagi pic Mr.Ber saya snap curi2 smalam :)
macam2 aksi dy bwat. cumel jews ;)
haha 
tp nk upload manyak2 ta boley,
Berukband saya da smp limit slow mlow da ckunk~
wuwu~

Sekian ~ Jumpa laei yaw ;D


Buibui ;)



Sunday, October 23, 2011

One Day.......!!!



I do something original
Be unforgettable
They’re gonna know my name


(One day) I’ll make you a believer
(One day) I got this all I need is
(One day) Don’t try to tell me I can’t 
(And now) I’m a light in the future
(Watch out) Wont stop I’m a mover
(One day) You’re gonna know who I am
I will fly high and free
It’s my fate wait and see one day
 
I’ve been afraid before

To reach for something more
But now I see that it’s mine, I’ll take it


Just go ahead and try
You’re not gonna change my mind
There’s no such thing as too late
Yeaaaaaahhhh!!

I’m on a mission, no longer listening 
To anyone that says don’t try 
Sometimes you feel it, deep in your spirit 
It’s like a fire that won’t die
 
(One day) Wait and see
  (One day) Oooh 
(One day) Just wait and see


Wednesday, October 19, 2011

Menjadi Tunang Orang Tanpa Kita Sedar?


Teringat2 masa kuliah ustazah saya dalam madah fiqh munakahat bab khitbah.
Masa tu ustazah ada menyentuh pasal..

Menjadi Tunang Orang Tanpa Kita Sedar?
 

Jika seorang lelaki menyatakan hasrat kepada seorang perempuan untuk dijadikan isteri dan wanita itu bersetuju, adakah ia dikira bertunang walaupun ibu bapa perempuan itu belum tahu atau tidak kenal pihak lelaki?

Jawapan

Makna pinang dari segi syarak adalah pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin kepada pihak perempuan. Apabila pihak perempuan berkata setuju, maka perempuan itu sudah dikira menjadi tunang kepada lelaki tersebut.

Contohnya apabila seorang lelaki berkata kepada seorang perempuan, "Aku ingin jadikan kamu sebagai isteriku."

"Kahwin la dengan kita bila-bila," jawab perempuan tersebut.

Maka dari segi hukum syarak, tatkala pihak perempuan itu bersetuju, dia telah menjadi tunang kepada lelaki tersebut; walaupun ia disebut dalam telefon.

Jadi, haram bagi lelaki lain untuk masuk meminang jika hal itu diketahui. Namun jika pihak lelaki lain yang ingin masuk meminang itu tidak tahu, maka ia tidak haram.

Bagaimana dengan kebiasaan orang Melayu yang menghantar rombongan meminang untuk lelaki meminang perempuan?

Ia hanyalah adat Melayu, dan tiada kena mengena dengan hukum Islam. Antara hukum Islam dan hukum adat, mana satu lebih penting?

Namun tiada masalah dengan adat Melayu itu, cuma dari segi hukum Islam, bertunang itu adalah apabila seorang perempuan itu bersetuju dengan hasrat pihak lelaki untuk menjadikannya seorang isteri.

Bagaimana Jika Perempuan Itu Ketiadaan Ibu Dan Ayah?

Mengikut hukum syarak, jika perempuan itu persetujuannya sudah diizinkan oleh syarak seperti perempuan yang cerdik, yang sudah baligh dan sebagainya, ia sudah dianggap bertunang jika dia bersetuju dengan pelawaan lelaki yang menyatakan hasrat mengahwininya.

Apabila perempuan itu persetujuannya tidak menepati hukum syarak seperti belum baligh, gila dan lain-lain, maka wali diperlukan untuk menjawab 'pinangan' tersebut.

Kesimpulannya, kita perlu berhati-hati kerana kita boleh menjadi tunang orang tanpa kita sedar. Pastinya ramai yang tidak tahu dan perasan akan hakikat ini.

 

Monday, October 17, 2011

GIRL'S LANGUAGES :)


 
GIRL'S LANGUAGES :)
 
If She Don't Text You :
-Its Because She's Waiting For You To Text Her

When She Walks Away From You Mad :

-Follow Her

When Shes Quiet :

-Ask Her What's Wrong

When She Ignores You :

-Give Her Your Attention

When She Pushes YOU AWAY :

-Pull Her BACK

When You See Her Crying :

-Wipe Her Tears & Ask What's Wrong

When She Says Go Away :

-Just Go Close To Her & Give Her Hug ♥
 
 
Sumber : FB :D
 

Tuesday, October 4, 2011

Pasti ada hikmahnya.............

BUKAN SAJA-SAJA Allah meletakkan anda dalam BIDANG itu..
BUKAN SAJA-SAJA Allah mengurniakan anda KEPAKARAN itu..
BUKAN SAJA-SAJA Allah memasukkan KELEMAHAN itu..
BUKAN SAJA-SAJA Allah memberikan UJIAN sebegitu..
BUKAN SAJA-SAJA Allah membiarkan anda mengemudi dalam KEADAAN sebegitu..



MELAINKAN Allah tahu anda akan memberikan sesuatu dalam bidang itu..

MELAINKAN Allah tahu anda bakal membiakkan ilmu-ilmu itu..
MELAINKAN Allah akan temukan anda dengan insan-insan ikhlas membantu..
MELAINKAN Allah mahu menguatkanmu..
MELAINKAN Allah mahu anda tahu betapa tingginya kasih sayangNya padamu..





Sunday, October 2, 2011

MasyaAllah!! Sedih bila gambar ulamak dipersenda`


Ya Allah, aku serahkan tangan bloger yg bertanggungjawab membuat gambar ini kepada Mu. Jika Engkau mahu berikan dia hidayah, itu adalah hakMu. Sebaliknya, jika Engkau mahu mendatangkan azab ke atasnya ya Allah, azabkanlah. (Tolong: "AMIN",kan - sehingga ini dah lebih 40 org yg meng`amin'kan)


Sumber dari SINI.

 

Friday, September 30, 2011

Taniah Kak Dila :)








Selamat Pengantin Baru 
Kak dila & Abg Aizul :)
Weee~ Sape dioram ni ^^?
haha
Oke oke
Kak dila ex Dip Usuluddin :)
Abg Aizul plak ex Dip Syariah :)
Dua2 ex Unisza :D
Xsangka sampai kejinjang pelamin jugak ye akak :D
Apa2 pom
Suka tengOk majlis dioram. 
Simple tapi comel sgt2 :D 

Taniah :))
 


P/S : Moga bbahagia sampai keakhirnya :)



Tuesday, September 27, 2011

Stacy _ Kisah Dongeng :))



ku sedar ku tak seberapa jika dibanding mereka
yang jauh lebih megah dari diri ini
apa yang mampu ku berhias hanyalah hati yang ikhlas
terpendam simpan untuk dia yang sudi

mencintai aku dengan seadanya
mencintai aku bukan kerana rupa
dalam waktu sedu, dalam waktu hiba
ku harapkan dia rela

mencintai aku dengan seadanya
sanggup menerima insan tak sempurna
atau mungkin cinta sebegitu hanya
kisah dongeng saja

Sharing sbuah Kisah benar! Subhanallah!!

 SANGAT MENGEJUTKAN ....... . Ini adalah kisah nyata seorang gadis kolej muda yg meninggal dunia bulan lepas di Shah Alam. ... ... Namanya Priya. Dia telah dilanggar oleh sebuah trak. Dia bekerja di pusat panggilan. Dia mempunyai teman lelaki yang bernama Shankar. Mereka sangat mencintai satu sama lain. Mereka sentiasa bercakap di telefon. Kamu tidak akan nampak dia tanpa telefon bimbit. Malah dia juga megubah talian dari Maxis ke Digi, supaya kedua-duanya boleh di rangkaian yang sama, dan jimatkan kos. Priya menghabiskan separuh dari setiap harinya bercakap dlm telefon bersama Shankar. Keluarga Priya tahu mengenai hubungan mereka. Malah Shankar jg sangat rapat dgn keluarga Priya. (Cuba bayangkan ikatan cinta mereka) Sebelum dia meninggal dunia dia selalu memberitahu rakan-rakannya “Jika saya meninggal dunia, tolong bakar saya bersama telefon bimbit saya” dia juga berkata perkara yg sama kepada ibu bapanya. Slps kematiannya, orang tidak dapat mengangkat mayatnya, walaupun telah mencuba sedaya upaya, tetapi masih tidak boleh. Semua orang telah mencuba untuk mengangkat mayatnya, tetapi hasilnya tetap sama. Akhirnya, mereka memanggil seorang lelaki iaitu kawan bapanya yang dikatakan boleh memanggil dan bercakap dengan roh orang yang sudah meninggal. Lelaki itu mengambil sebatang kayu dan mula bercakap kepada dirinya perlahan-lahan .. Selepas beberapa minit, lelaki tersebut mengatakan “gadis ini tertinggal sesuatu di sini.” Kemudian rakan-rakannya memberitahu lelaki itu tentang niat utk membakar mayat Priya bersama telefonnya. Dia kemudian membuka kotak kubur dan meletakkan telefon dan kad sim di dalam kerandanya. Selepas itu, mereka cuba untuk mengangkat mayat Priya dan ternyata ianya menjdi mudah lalu membawanya ke dalam van. Mereka semua terkejut. Ibu bapa Priya tidak memaklumkan Shankar bhw Priya telah meninggal dunia .. slps 2 minggu, Shankar menelefon ibu Priya .. Shankar : “Auntie, saya dtg ke rumah hari ini .. masak sedap-sedap ya. Jangan bagi tahu Priya yg saya akan datang rumah hari ini, saya nak bagi dia surprise.” Ibu Priya menjawab ...”Kamu dtg lah ke rumah dulu, saya ingin beritahu kamu sesuatu yang sangat penting.” Setelah dia datang, mereka memberitahu kebenaran tentang Priya. Shankar menganggap mereka sedang bergurau dengannya. Dia ketawa dan berkata “jangan cuba tipu saya - suruh Priya keluar sekarang, saya ada hadiah untuknya. Hentikan semua kekarutan ini.” Kemudian mereka menunjukkan sijil kematian asal kepadanya. Mereka menunjukkan bukti supaya dia percaya. (Shankar mula berpeluh) Beliau berkata ... “Tidak benar .. kami telah bercakap hari ini .. Dia masih menelefon saya. Shankar terketar-ketar. Tiba-tiba, telefon Shankar berbunyi .. “Lihat ini adalah dari Priya, lihat ini ...” dia menunjukkan telefon kepada keluarga Priya. Semua mereka menyuruhnya menjawab panggilan tersebut. Dia bercakap menggunakan mod pembesar suara .. Kesemua mereka mendengar perbualannya. Kuat dan jelas, tanpa sebarang gangguan. Memang suara sebenar Priya & tidak mungkin orang lain boleh menggunakan sim kad itu kerana telah di bakar bersama mayat Priya. Mereka sangat terkejut lalu memanggil semula lelaki iaitu kawan bapa Priya (yang boleh bercakap dengan roh orang mati) utk membantu. Beliau membawa tuannya untuk menyelesaikan perkara ini. Dia & tuannya bekerja selama 5 jam. Kemudian mereka menemui satu perkara yang benar-benar mengejutkan mereka .... Digi mempunyai liputan yang terbaik “Di mana pun anda pergi, rangkaian kami tetap ikut!!

Disuatu Petang ...

 
cucu : nenek!! nenek..! Datuk meninggal !!

nenek : bila cu?? 

cucu : baru je, jatuh dari p0k0k sukun, cepat nek kerumah, keluarga sudah bkumpul semua, mari cepat nek !! 

nenek : jap cu, nenek nk pinjam HP kamu dulu cu.. 

cucu : nk tpon siapa nek ?? 

nenek : bukan! nenek nk buka facebook dulu.. 

cucu : npa nenek nk buka facebook lagi waktu bgini nie? 

nenek : Hmmm nenek nk ubah status dari BERKAHWIN menjadi JANDA.

P/S : rajin2 la update status pasni..haha :P

Saturday, September 24, 2011

TanpaMU :)

Tanpamu adala ost Nur kasih the movie.hehe :P
Simple je lagunya tp bagi mereka yg pernah tengok cite nurkasih mksudnye cam mdalam. kam2? terlalu banyak pengorbanan. Well, saya suka lagu nim. Slalu jew layan. hahah :D 
kalOla sy pandai nyanyi da lama saya nyanyikan lagu ni wat insan2 tsayang saya. Specially Mak Ayah saya. Wah! haha jOm sama2 buang masa dgr lagu ni :D


~ Tanpamu ~




Tanpamu hidup jadi sunyi
Tanpamu ku seakan mati
Tanpamu bagai malam tanpa bintang


Chorus
Tanpamu aku akan tersesat
Tanpamu tiada lagi hasrat
Tanpamu seakan jantungku berhenti
Kau yang terindah dalam hidup ini
Dan tak akan pernah berubah selamanya
Aku terlahir hanyalah untuk kamu
Jadi pelindung dirimu
Tanpamu nafasku terhentiKeranamu aku ada disini
Tetap bersamaku selalu disampingku
Untuk selamanya


Chorus
Kasih yakinlah kepada dirimu
Sayang dan cinta ku pun hanya untuk mu
Dan takkan berubah untuk selamanya
Cintaku padamu


Friday, September 23, 2011

Mencari Sakinah....


Di usia  yang mulai mencecah 21..






Saat ini,
tika ini, hati seakan terdera dengan amukan hawa nafsu dan perasaan yang mengetuk-ngetuk tangkai hati.




Saat mengadap illahi, menadah tangan  memohon sedikit belas, 
Tidak semena-mena, titisan jernih jatuh, setitis demi setitis. 
Hati sebak.

Dibiarkan air jernih itu mengalir hangat. 
Berlawan dengan emosi, ternyata seringkali diriku menjadi kalah. 
Nurani membentak, jiwa ini tidak tenang.

Kenapa? Kenapa begini? Kenapa sekarang jadi begini?

Dulu hati itu dapat merasai sebuah ketenangan. 
Namun kini ketenangan itu seakan-akan diragut. 
Diragut oleh siapa? 
Apakah ia hilang ditarik oleh Tuhan? 
Atau kerana dosa-dosa yang dilakukan? 
Soalan-soalan itu bertubi-tubi menyoal, namun hati sememangnya tidak mampu menjawab. 
Terdiam sepi.
Adakah hati ini juga telah mati?

Ya allah. Sungguh aku rindukan ketenangan.
Ya allah! Sungguh aku dambakan ketenangan.
Ya allah! Sungguh aku perlukan ketenangan.

"Astaghfirullahalazim.... Ighfirli Robbi... Ighfirli...."

Bibir memantulkan kalimah suci itu perlahan-lahan.
Bibir diketap erat. 
Menahan tangkai emosi yang kian membuak-buak rasa pilu dan syahdu bila menyebutkan nama terindah itu, jiwa menjadi mudah terusik.

Berbicara dengan Sang Agung, air jernih itu terus menitis kemudian semakin mencurah-curah. Teresak-esak.

"Ya Rabbi, pegang hati ini, dakaplah ia seerat-eratnya, jangan sesekali biarkan ia lalai dari mengingatiMU,  jangan biarkan daku terkalahkan dengan emosi dan perasaan yang seringkali dipermainkan oleh syaitan.

Ya muqallibal qulub, tetapkanlah jiwa ini setulusnya di jalanMu, tetapkanlah imanku, tunjukkan aku jalan yang lurus, jalan yang engkau redhai, pancarkan cahaya bagiku di jalan yang gelap agar aku tidak teraba-raba kesepian sendirian di hujung jalan yang kelam, jangan biarkan ku terus begini tanpaMu disisi.

Berkali-kali kalimah itu diungkapkan pilu dalam pelantaran sujudnya. Wajah diraup setelah tangan menadah. Hati terus berdoa dan berharap, semoga Dia menerima segala-galanya.

~  Ameen ~

Dipetik dari artikel iluvislam :) hehe

Wednesday, August 31, 2011

Header dan doodle free cik tempe :)


Hola hola hola :D
Haha
Amacam raya 2011? manyak dapat dwit raya ngak? 
hihik ;P

Oklah! tadi tbukak belOg cik temPe :D
Wahh!!
terperasan plak yg cik tempe nak bagi dOodle & header pwee!
Ahha... i suka i suka :D
tapi terhad lah ntuk 6 pemenang!:)
Yeah! 3pemenang akan dapat dOodle.
dan 3pemenang ag akan dapat header !
wee~ :P
Tarikh tutup 1sept 2011,
esok lah kan ^^?

Oke, saya tagkan dekat 

Ibtisam

Mimiey 
Eiyla 


Koram jOin tau!

 cecape yang nak jOin sila tekan dOodle dibawah nim okeh!!! 





* Saya nak dOodle! * 


Hehehe


Sekian :)



Tuesday, August 30, 2011

Hepy Merdeka Raya :))


1

2

3


/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/

Tettttt !!!

/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/



/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/

Yayyy!!! 
Hahah :D

/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/


Ahha !
Selamat menyambut edulfitry & 
Selamat menyambut hari kemerdekaAn yang ke 54 taun!
Alhamdulillah! Masih diberi kesempatan kan! ;)

** Raya, raya jugak, Merdeka merdeka jugak! jangan Over maen mercun au ** Bahaya!! :D

Takecare semua :))


~ QYN ~

Monday, August 29, 2011

Selamat Hari Raya :)


HellO :D
Hae :D
hehehe
 mOrnink smua :))
EsOk raya kan?
kankan?
hehehe
Okeh! Nak bagi ucapan sked :D
Ehem Ehem :))
Dikesempatan yang ada ni saya ingin mengucapkan selamat hariraya Aidilfitri khas bwat smua kawan2 yang mengenali :D

Specially :: 

Keluarga tdekat, saudara mara,
eX Smu Altahiriah Tasik,
eX MmrP
eX Unisza batch 08-11
Teman2 pendidik d Sk to'deh!
Guru2, lecturers,
&
Tak lupa juga bwat teman2 blogger :)
Heee~ ;PP

** Selamat Hari Raya Semua :))
Andai ada silap & salah,
Saya mohon ampun :)
Halalkan segala2nya!
O O taO! :)
** Jemput datang umah **
Jangan malu2 bawak buah tangan jugak..
hehe


Haha gediks :D


Sekian.
Bubye :D


Sunday, August 28, 2011

Mega Giveaway by Yana , Arisa & Hanani :)


Assalamualaikum :)

Hae semua :)

kOram2 pe habaq ? sehat? sehat?? 
Alhamdulillah :) kite pom sehat :))
heee~ mesty smua sibux ngn psiapan raya kam.
yelas lussa da nk raya :D
tettt!!
& saya ^^?
cibux nk jOin GiveAway! haes! Apela! ahaha :D
Mega giveaway way! ta kira! nak jOin jugak! lalala~ :P
Owh oke :)
GiveAway nim sbenrnya Miss Aten Qylah yang taq :)
Thanksayans :)
Nanti tag i ag tau! hehehhe :D

Oke, tO cape2 yang nak jOin bolei klik banner dibawah :)
Nak jOin lepeh raya pom sempat agi, cbb gA nim last 15oktOber :)

Klikk banner nim ye sayans2 ;)


Nim Antara spOnser2 yam baek atie! hihik :D


Afifah Farhan - 3 keychain sarawak dan 1 doodle -
Fana Logitech - full edit blog -
Olin Jamaluddin - Acessories 3 gelang tangan -
Yana - 5 Header
Hanani - full edit blog -
Nur syazwani - 3 necklace garden & contact lens -wajib like-
Arisa Dania - header dan full edit blog -
Fatin Nabilah - topup rm20 -
Miela Cjey - Topup RM15 -
Farahin - Full edit blog -
Cik Dil - 2 doodle boy and girl -
Scha Dayanti - 2 Header -
Na Niena - topup RM 18 -
Qay Shahimi - Header + Opening notes + GIF Photo -
Rara Tan - doodle as request -
Cik Zety - Doodle couple -
Lovely Fashion Stuff - 3 Helai baju -
Yana Elyana - 1 header + Promote blog 24 jam -
Nur husna - 2 header ada hover -
Fiqah Yassin - edit blogskin -
Apit - doodle -
Sarah Izzati - doodle bertudung -
Anis Athia - shawl dan t-shirt rm20 setiap satu -
Nadhirah Izzati - 2 header -


Hurm :)
Nak tag sape yeh!
er...
Tag dekat sahabat dehearty ^^!


Koram jOin yeh! hehe 

Sekian :)


Thursday, August 25, 2011

... IBU.. MAK.. MAMA.. UMMI...

-->>  Ilmu itu milik Allah :) 
MOga kita mendapat ibrah dari pembacaan ini. InsyaAllah :)
Kredit 2 kakak senior saya Kak Naseha Sakinah. :)




Jam 6.30 petang.
Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.
Ayah baru balik dari sawah.
Ayah tanya Mak, “Along mana?’
Mak jawab, “ Ada di dapur tolong siapkan makan.”
Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”
Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”
Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”
Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”
Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”
Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”
Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.
Dua puluh tahun kemudian,

Jam 6.30 petang

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.

Ayah tanya Along, “Mana Mak?”

Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”

Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”

Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”
Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”

Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.

Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.”

Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.

Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”
Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.

Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.

Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"

Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”
Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.

Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nomor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .
Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.
Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.
Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah , “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak p ayah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”
Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.

Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

Beberapa tahun kemudian

Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”.

Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”
Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.
Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.
Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah ....bangun." Suara Ateh memanggil ayah . Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

Gambar hiasan :)


Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak yang kadang-kadang lupa perasaan ibu. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah . Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil. Berapa kerapkah kita membiarkan deringan telepon panggilan dari ibu tanpa berjawab?


Wednesday, August 24, 2011

Medical Check Up SiaPP! :)


Hae hae hae :D
Hae semua :)
Hae nOyue :D
Hae tawank2 :D
POse ta arinim ^^?

hahah 

Tadi... tbaca blog nOyue :)
5 days to go yeh ^^?
persiapan camana ^^?
owlolooo :PPP
gatai tangan gatai ati a nak jawab :)

hehehehe

U.. kita pom da sttle wat medical checkUp ! Alhamdulillah:)
Aritu kak kite bawak kite g checkup at klinik swasta:)
yelah kak kj an, plus at sini susah nk cari klinik kerajaan.
Kak bawak kite g Perdana Polyklink.
Doctor at situ doctor india u... Hadoii~ :D
Mula2 masuk klinik, sunyi jew.. 3 oram kut ada.. Doctor Praven, M.a & sOram kak cleaner..
dafta jew dulu :)
Tapi cuak jugak a kan.. sebabbb klinik 2 sunyi laen macam jew.. haes takut au! :D 
Masa 2 da start  merunguk kat akak da

"Nape bawak klinik doctor india.. klinik doc melayu taded ke, jOm kak balik kak!"

hOho, 
belum abes pujuk akak, doctor 2 panggil..then lepas step by step blalu :) ta smpai 30minit semuanya siap :)) oih! cepat jugak! haha
Alhamdulillah :')
nOw, kite da ad gambar xtray :)





Dan
at buku kesihatan pom da settle :)




Alhamdulillahlah kan. Tade a rumit sangat! dOctor praven 2 pom baek :))
Tapi kan u, walau semua da settle, still tade mOod nak mdaftakan diri 4 sepT nanti..
Kacau a ! owang nak rayeeee! hOho 



Owh ta lupa jugak
U, & tawank2 semua kalO nak dwit raya spOsen dua jemput a datam umah yeh! hari raya ptama jew :D


P/s : cape nak singgah & bc entry pasl 'mC' cik nOyue bolei klik Sini.



~ Ramadhan 24 ~


Tuesday, August 23, 2011

Jom join bloglist AIDILFITRI BEN ASHAARI :)




Bloglist Aidilfitri  Incip Ben Ashaari ^^?
Heee~ nak tau lebeh lanjut klik Header abg ben diatas okeh! :)
Bukan ap, penat nk naiP, puasa kang ^^! hehehhehe :D

PSst,, Selamat menyambut hari raya edulfitry semua :))

Daaa~



Header bawu cayeee ! weee~sukeeee!!! :))

Assalamualaikum :)
Aee :))
jOm cuci mata tengOk ni ...
hehehhe
Taddaa~

/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/


Header bawu belOg kite..
Hee~ cantek ta cantek ta ^^?
Angguk2 jgn geleng! haha :D


Well,
Header kiutMiut ni Kak Farhah Zaidah yang buatkan :))
thanks kak :)) thanks :))
heee~ iluv u lah ! iluv u ! iluv u sO much!!!:D
 hehehhe

Owh.. actualy ,
i ada cked tiPs untuk centerkan header :)
Yela, jeles a jugak an bileb tenok header org len center jew, header kite lak senget ke kanan. senget ke kiri.. Haes :D

Ntuk 2, senam jew ! ececew :D
ikut step nim :)

1 : P kat dashboard :)
2 : klik design :)
3 : klik template designer :)
4 : pilih Advance > Add CSS (bawah skali :)
5 : paste kan kod ni
#Header1 {width: 720px;margin: 0 auto;}
dan klik aPply :)
 Senam jew an, ta yah susah2 g pat edit html :)

Sekian :)

Suatu hari dalam kelas 4kehidupan :)

 
Cikgu : Oke sapee yang ta hadir harini ^^? Saya sebut nama sila angkat tangan ea :) 
RINDU ?

Rindu : Hadir Cikgu
 
Cikgu : Benci ?
 
Benci : Saya !
 
Cikgu : KASIH ?
 
Murid2 : Tak Hadir Cikgu
 
Cikgu : SAYANG ?
 
Murid2 : Sakit Cikgu
 
Cikgu : CINTA ? CINTA mana ?
 
RINDU & BENCI : Cinta Pulang Cikgu
 
Cikgu : Kenapa ?

Serentak RINDU & BENCI Menjawab : Kerana Cinta Tak Akan Pernah Hadir Tanpa KASIH & SAYANG ^_~
 

Huhu bOwinK -_-"




Selamat Pagi :)

Assalamualaikum..
Haee :))



heee~ sedar ta sedar perasan ta perasan da 3.14AM da yeh ^^!
Cepaxnyeb masa bgerak, ingat kul cpUluh malam bawu :D :D

Psst, 
baca2 entry nim koram perasan ta ^^?
erk ^^?
Hehehehe..
Tadi gatai2 tangan cari tutorial, tetibeb teredit plak itu ini..
Haha
  maken lama mgedit jadek makin tekun wOo..
Hoho..
See ^^?

Owloloo..

Cantek ta blog titew ^^?
cantek kan ^^? 
kankankan ^^?
haha :D

Haess :D
  Kepala, badan da ta bmaya nih!!
Tapi mata totep toksir tdo!
guana eh! haha
Hurm :))
Oklab, Nak gtau 2 jew ! whahaha..
Sekian :)

~ Ramadhan 23 ~


Sunday, August 21, 2011

Alhamdulillah :)



Assalamualaikum :))
Haii tawank2 :D
uat apPe? da caUr lum? Hurm :)3 

HOwohla.. 
Haeh !! :D
esh esh esh

Hehhehehe..

lama bebenO  x on9 memalam butat !
Da masuk 3minggu gamaknya mgOfflinekan diri...
wuwu :P
Nak wat camana lappy cakit uh ! 
cedew, tseksa jiwa -_-'
Macam2 dugaan cubaan puasa taun nim yek ^^?
Ngan lapPy osak, ptPtn wat hal, pdftaran konvo, mc ta uat agek, tula nila, haes:D 
Tapi... yela, tiaP semua2 yang jadek 2 aderk hikmah tsendiri :))
& alhamdulillah!
Harini i da dapat lapPy i ! ptptn pun da lulus ! yg 2 da oke, yg ni da settle! wah! da ta plu cdew2 agek !
Oih ! cedew kew :)3
cedew la kut spOsen ! yela da biasa ngadap laPpy cbelum tdO, time bOwink, time ta bowink pom ngadap gak. Bila laPpy tade~ rasa macam sunyi. ahahaha pelik ! tapi benar ! huhu~ :D


Ehm..

Nway, 
lagek 6 ari g i nak balik kg !
Omg ! Ta sabO ! siyes ! ta saba! indu mak, indu ayah, indu kakak, indu abe, indu adik.. aih adik? adde kew ^^? haha ade2! adik kazen cbela umah! hOho.. urm ! :)  indu anak2 sdara , indu kampOm! indula ! kalO bolei malam nim pom nak alek da. 
Tp...
urm! sat duk brangan a kan ^^!
Tapela, saba sked ari je agik. hOpe semuanya Oke ! :)
InsyaAllah :))
wee~ balik2 da raya ! yayYay !! SEMANGAT2!! haha :D

Okla,
semacam da lewat kut ^^,
plus esOk janji ngan abg nak kua :)
sO, nk rehatkan matO jaP.
wuu~
nunite.



P/s : Kadang2 ALLAH hilangkan sekejap matahari kemudian dia datangkan pula guruh & kilat. Puas kita mencari di mana matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah :)
Hurm :))
 Saya yakin, Allah uji kita sbb allah sayangkan kita. Allah takdirkan yang terbaik untuk kita dengan menjauhkan sesuatu yang akan lebih menyusahkan diri kita di masa-masa akan datang. Botik ta ^^?
Heee~ Renungkanlah :)