Tugasan 1 Mabahith Sam'iyyat.
Soalan 4. Jelaskan Pengertian Jin Dan Syaitan
Serta Terangkan Apakah Jin Dan Syaitan Boleh Mempengaruhi Kehidupan Manusia.
Pengenalan:
Jin merupakan alam selain daripada alam
manusia dan alam malaikat. Jin dan dan manusia berkongsi pada beberapa sifat
akal dan pengetahuan. Dari sudut kemampuan pula, dibezakan pada jalan kebaikan
dan kejahatan. Kedua-dua makhluk ini (jin dan manusia) juga turut berbeza pada
asal kejadian.
Pengertian Jin
1. Bahasa : Diambil daripada perkataan arab (janna) dan
dinamakan jin disebabkan tertutupnya mereka dari pandangan mata (manusia)
sebagaimana kata-kata Ibnu Aqil.
2. Istilah (Ilmu Aqidah) :
i- Jin merupakan ruh yang berakal serta mukallaf
(dipertanggungjawabkan dengan syariat) seperti manusia. Akan tetapi jin berbeza
asal kejadiannya dengan manusia, tertutup melihat mereka dari pandangan manusia
dengan rupanya yang sebenar dan mereka berupaya untuk menjelma dengan bentuk
yang pelbagai.[1]
ii- Jin merupakan ruh yang diciptakan daripada api yang
berupaya untuk menjelma dengan bentuk yang pelbagai. Jin makan serta minum,
terdiri daripada lelaki dan perempuan akan tetapi manusia terhalang melihat
tabiat mereka. Akan tetapi manusia boleh melihat mereka jika menjelma dalam
bentuk yang boleh dilihat seperti anjing dan seumpamanya.[2]
Dalil-Dalil Atas Kewujudan Jin
1. Kewujudan mereka (jin) diakui oleh semua
agama :
Berkata Ibnu Taimiyyah di dalam Majmu'ah Fatawa, "Sekalian
umat Islam mengakui akan kewujudan jin. Demikian juga orang-orang kafir
(paderi-paderi), juga orang-orang musyrikin Arab, orang-orang Kan'an (bangsa
Arab di Syam) dan orang-orang Yunani (Greek). Maka ramainya kumpulan-kumpulan
ini membuktikan kan kewujudan jin".
Dan Imam Al-Haramain menyatakan, "Sesungguhnya para
ulama' pada zaman sahabat dan tabi'in telah bersepakat tentang kewujudan jin
dan syaitan dan meminta perlindungan daripada Allah daripada kejahatan mereka
(jin dan syaitan). Dan ianya telah menjadi sebhagian daripada urusan
agama".[3]
2. Nas-nas Al-Quran Dan Hadis :
Firman Allah Taala dalam surah al-jin ayat 1 yang
bermaksud:
"Katakanlah (wahai Muhammad): "Telah diwahyukan
kepadamu bahawasanya: Telah mendengar sekumpulan jin (akan Al Quran), lalu
mereka berkata: Sesungguhnya kami telah mendengarkan Al-Quran yang
menakjubkan,".
3. Penglihatan dan penyaksian :
Ramai manusia di zaman kita dan zaman dahulu telah
menyaksikan perkara ini. Sebahagian mereka telah melihat dan mendengar (suara)
tidak mengetahui yang itu sebenarnya adalah jin, sehingga mereka mendakwa
bahawa ianya adalah roh-roh orang mati, orang bunian dan seumpamanya. Dan
perkara ini sebenarnya telah dibuktikan dalam hadis-hadis yang menceritakan
bahawa Rasulullah S.A.W pernah melihat jin, bercakap dengan mereka, mengajar
mereka serta membacakan Al-Quran kepada mereka.
Hukum Beriman Dengan Jin :
Menyakini tentang kewujudan jin hukumnya
adalah wajib. Sesungguhnya telah datang satu surah daripada surah-surah
Al-Quran yang dinamakan dengan surah al-jin pada juzuk ke-29 dengan diceritakan
dengan jelas di dalam surah ini akan perihal jin. Oleh yang demikian,
dianjurkan kepada kita membaca surah ini beserta dengan tafsirannya. [4]
PENGERTIAN SYAITAN :
Syaitan pada sudut bahasa bererti setiap unsur
yang keji yang terdapat pada manusia, jin dan binatang.[5]
Maka disebut makhluk yang ingkar terhadap Tuhannya dengan
lafaz syaitan juga thoghut sebagaimana firman Allah S.W.T dalam surah An-Nisa'
ayat 76 yang bermaksud:
"Orang-orang yang beriman itu berperang
di jalan Allah, dan orang-orang yang kafir (pula) berperang di jalan thoghut,
sebab itu perangilah kawan-kawan syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya
syaitan itu adalah lemah,".
Dan panggilan ini (syaitan) menjadi kebiasaan untuk
merujuk kepada sikap yang buruk dan terkeji dalam diri manusia sebagaimana
dinyatakan oleh Al-'Aqad dalam kitabnya yang berjudul Iblis. Dan panggilan
thoghut pula bagi merujuk pada orang-orang melampaui batas dan mengingkari
perintah Allah S.W.T.[6]
Dalil yang jelas yang menunjukkan bahawa
syaitan asalnya daripada jin atau sebahagian daripadanya sebagaimana firman
Allah Taala:
Dan Ibnu Taimiyyah Rahimahullah mengatakan,
"Bahawasanya syaitan itu berasal daripada jin sebagaimana Adam berasal
daripada manusia,".[7]
SIFAT-SIFAT YANG BERKONGSI PADANYA JIN,
SYAITAN DAN MANUSIA.
1. Makan dan minum :
Jin juga syaitan makan dan minum. Di dalam
Sahih Bukhari daripada Abi Hurairah R.A bahawa Nabi S.A.W pernah menyuruhnya
untuk membawa batu untuk melontarnya (jin) dan bersabda kepadanya :
"Jangan bawa kepadaku tulang juga najis binatang". Dan tatkala Abu
Hurairah bertanya Rasul S.A.W tentang rahsia larangan baginda pada tulang dan
najis binatang maka Nabi bersabda : "Kedua-duanya merupakan makanan
jin,".
Sesungguhnya Rasulullah telah mengkhabarkan
kepada kita bahawasanya syaitan makan dengan tangan kirinya. Maka baginda telah
menyuruh kita untuk menyalahinya (makan dengan tangan kanan). Imam Muslim
meriwayatkan di dalam sahihnya daripada Ibnu Umar R.A: Bahawa Nabi S.A.W telah
bersabda : "Apabila makan seseorang kamu, maka makanlah dengan (tangan)
kanannya. Dan apabila minum, maka minumlah dengan (tangan) kanannya. Maka
sesungguhnya syaitan itu makan dengan (tangan) kirinya, serta minum dengan
(tangan) kirinya,".[8]
2. Berkahwin dan beranak-pinak :
Berkata Dr. Ibrahim Bin Ibrahim Al-Quraibi,
"Jelasnya adalah jin itu berkahwin, berpasangan serta beranak-pinak
berandarkan kepada asal dan bentuk mereka. Dan ia merupakan sunnah (ketetapan)
untuk melengkapkan setiap benda yang hidup atas peraturan 'Sunnah Yang
Dijadikan Allah' dan ia telah dijelaskan oleh Al-Quran.".[9]
3. Dipertanggungjawabkan dengan syariat :
Ini jelas disebutkan pada banyak ayat di dalam Al-Quran
antaranya :
Firman Allah Taala : "Dan aku tidak menciptakan
jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdikan diri kepada-Ku,"
(Az-Zaariyat:56).
APAKAH JIN DAN SYAITAN BOLEH MEMPENGARUHI
KEHIDUPAN MANUSIA?
Jin dan syaitan boleh mempengaruhi kehidupan manusia
iaitu menguasai dan mempengaruhi melalui
hati manusia.
Apabila
Syaitan laknatullah mengetahui dan menyedari, pusat operasi terpenting dalam
tubuh badan manusia ialah hati, ia berusaha sedaya upaya untuk menguasai pusat
ini dengan cara mewujudkan perasaan was-was kepadanya, menghiasi nafsu dan
syahwat dan melariskan gerak kerja yang boleh menyelewengkan seseorang dari
jalan yang lurus. Tidak cukup dengan teknik ini. Syaitan menguatkannya dengan
sumber-sumber lain yang menjadikan manusia jauh dari mendapat taufik daripada
Allah S.W.T.. Berbagai jerat dan jaring
digunakan Syaitan untuk mempengaruhi manusia. Andaikata manusia terselamat
daripada terjebak ke dalam satu jaring, ia tetap tidak dapat mengelakkan diri
daripada menempuh halangan lain dalam perjalanan menuju kepada redha Allah.
Amat
jarang manusia yang terselamat daripada tipu daya ini, kecuali mereka yang
berterusan mendampingkan diri kepada Allah dan berterusan memohon pertolongan
dariNya, melaksanakan perkara-perkara yang mendatangkan keredhaanNya,
menumpukan hati kepadaNya dan sentiasa mengingatiNya di setiap gerak dan diam.
Begitu juga dengan orang yang melaksanakan tugas ubudiyah kepada Allah SWT dengan
sebenar-benar pengabdian. Firman Allah SWT yang bermaksud: “ Sesungguhnya
hamba-hambaku yang ikhlas, tidak akan dapat dipengaruhi oleh mereka (Syaitan).”
(Al-Hijr : 42).
Inilah
senjata yang paling ampuh untuk menghalang penguasaan Syaitan dan Jin keatas
diri manusia. Apabila hati telah disinari dengan ubudiyyah dan keikhlasan
kepada Allah dalam melaksanakan segala titah perintahNya dan dalam menjauhkan
diri daripada segala laranganNya, jadilah tuannya sebagai orang yang dekat
kedudukannya dengan Allah SWT. Firman
Allah SWT yang bermaksud : “........ Kecuali hamba-hamba Engkau yang ikhlas
sahaja (tidak dapat dipengaruhi oleh syaitan).” (Al-Hijr : 40).[10]
Hati berdasarkan fitrah semulajadi ciptaan
Allah SWT bersedia untuk menerima petunjuk, tetapi oleh kerana ia dibentengi
oleh runtunan nafsu syahwat, menjadikan ia menyeleweng dari jalan petunjuk.
Hati sentiasa menjadi rebutan antara tentera malaikat yang ditugaskan khas menjaga
hati manusia dengan tentera syaitan yang berusaha keras untuk menjajah dan
menaklukinya, sehingga hati itu menyerah kepada salah satu daripada dua bala
tentera ini. Apabila hati sudah dikuasai dan dijajah oleh mana-mana tentera
ini, tentera ini akan menguatkan cengkamannya ke atas hati dan seterusnya
membuat penempatan dan membuka pejabat pentadbirannya di sana. Dalam Al-quran
dijelaskan, mafhumnya “ Dan dari kejahatan pembisik (syaitan) penghasut yang
timbul tenggelam..” (An-Nas : 4).
Setiap
muslim yang mengingati Allah, bala tentera syaitan dan jin akan menjauhinya.
Apabila ia lalai dari mengingati Allah SWT, syaitan akan mengambil kesempatan
menguasainya. Tentera-tentera syaitan ini tidak dapat dihalau oleh hati kecuali
dengan menggunakan zikrullah. Tentera syaitan tidak dapat menetap didalam hati
manusia, yang sentiasa berzikir kepada Allah SWT.
Hati
tidak ubah seperti satu benteng yang kukuh. Syaitan pula adalah musuh yang
sentiasa berusaha untuk menguasai benteng ini. Oleh itu benteng ini tidak mungkin
dapat dipastikan tidak jatuh ke tangan musuh kecuali dengan mengawal ketat ke
semua pintu-pintu yang ada. Tidak ada golongan yang dapat mengawal pintu ini,
jika ia sendiri tidak mengetahui cara untuk mengawalnya. Sehubungan dengan itu,
tidak ada cara untuk menolak gangguan syaitan kecuali dengan mengenalpasti
saluran-saluran yang menjadi agen syaitan itu sendiri.[11]
Saluran-saluran dan pintu-pintunya adalah sifat-sifat
yang menghiasi diri seorang hamba itu sendiri. Pintu-pintu ini cukup banyak.
Apa yang akan disebutkan disini hanya pintu besar sahaja :
1.
Pintu Hasad Dengki dan Rakus.
Apabila seorang hamba Allah SWT begitu
rakuskan sesuatu benda, baik berupa harta benda mahupun pangkat kebesaran,
kerakusan ini akan membutakan mata hatinya dan membisukannya, seterusnya
menutup cahaya mata hatinya dari mengenal jalan-jalan yang mudah dimasuki
syaitan. Kerakusan dan ketamakan ini
merangkumi semua aspek seperti tamak untuk medapatkan harta, pangkat
kebesaran, nama dan kemasyhuran. Setiap insan baik ulamak , pendakwah,
pemerintah, ahli ibadat, tokoh peniagaan mahupun orang awam hendaklah
memastikan pintu-pintu ini ditutup rapat dan tidak dibuka sehingga memudahkan
syaitan memasukinay. Syaitan akan membuatkan ia memandang baik dan elok segala
aktiviti yang boleh menyampaikan hasratanya, walaupun terang-terangan
bercanggah dengan ajaran-ajaran al-Quran. Syaitan juga memperlihatkan kepada
mangsanya helah-helah supaya mangsanya itu memandang kebajikan yang dilakukan
oleh seseorang sebagai keburukan seperti kononnya untuk mendapatkan nama atau
menunjuk-nunjuk. Syaitan juga berusaha memujuk mangsa-mangsanya supaya
mengenakan khidmat bomoh dan ahli sihir demi menjatuhkan orang yang dibenci.
2.
Pintu marah.
Sifat marah biasanya menghilangkan kewarasan
akal seseorang. Apabila tentera akal sudah lemah, syaitan akan menyerang
individu terlibat dan mempermainkannya sebagaimana kanak-kanak mempermainkan
bola di tangan mereka. Diriwayatkan syaitan laknatullah pernah berkata yang
bermaksud : “ apabila seorang hamba itu bersangatan marahnya, kami akan
bolak-balikkan hatinya sebagaimana kanak-kanak membolak-balikkan bola ditangan
mereka”.[12]
Kesimpulan :
Bagi menghindari dari Syaitan menguasai diri
kita, maka antaranya hendaklah kita sentiasa mendekatkan diri kita kepada Allah
SWT dengan memohon perlindungan daripada-Nya, sentiasa membaca ayat-ayat suci
al-Quran, mencegah diri dari berbicara yang berlebihan, memelihara mata,
telinga, hati dan segala anggota, membuang amalan-amalan Syaitan seperti ketawa
yang berlebihan, berjalan di waktu senja dan yang terakhirnya yang mesti kita
lakukan ialah jihad melawan segala bentuk tipu daya Syaitan.
Rujukan :
1. 'Alamul Jin Was Syayathin. 2008M-1429H. Dr. Umar Sulaiman Abdullah
Al-Asyqar. Darun Nafaais : Jordan.
2. Al-Lubab fi Syarhil Aqidah 'ala Dhuis Sunah Wal Kitab.
Cetakan Ketiga 2008M-1429H. Dr. Ibrahim Bin Ibrahim Al-Quraibi.
3. Al-'Aqidah Al-Islamiah (1). Cetakan 2009M-1432H. Dr. Ahmad Muhammad
Ahmad Al-Jalli, Dr. Ali Bin Al-'Ajami Al-'Asyie dan Dr. Abdul Ghani Haidar
Faari'. Darul Kitab Al-Jaami'e, Sana'a.
4. Al-'Aqaaid Al-Islamiah. Cetakan 2000M-1420H. As-Sayyid Sabiq : Darul
Fath Lil I'lamil 'Arabi, Kaherah.
5. Rawatan Keracunan Hati. 1999. Basri Ibrahim. Kuala Lumpur :
Darulnuman.
[1] Al-'Aqaaid
Al-Islamiah / As-Sayyid Sabiq / Darul Fath Lil I'lamil 'Arabi, Kaherah /
Cetakan 2000M-1420H, ms 115.
[2] .
Al-'Aqidah Al-Islamiah (1) / Dr. Ahmad Muhammad Ahmad Al-Jalli, Dr. Ali Bin
Al-'Ajami Al-'Asyie dan Dr. Abdul Ghani Haidar Faari' / Darul Kitab Al-Jaami'e,
Sana'a / Cetakan 2009M-1432H-, ms. 121.
[3] 'Alamul
Jin Was Syayathin / Dr. Umar Sulaiman Abdullah Al-Asyqar / Darun Nafaais,
Jordan / Cetakan 2008M-1429H, ms 18.
[4] Al-'Aqidah
Al-Islamiah (1) / Dr. Ahmad Muhammad Ahmad Al-Jalli, Dr. Ali Bin Al-'Ajami
Al-'Asyie dan Dr. Abdul Ghani Haidar Faari' / Darul Kitab Al-Jaami'e, Sana'a /
Cetakan 2009M-1432H, ms 121.
[5] Al-Qamus
Al-Muhith - ms. 1209
[6] Alamul
Jin Was Syayathin / Dr. Umar Sulaiman Abdullah Al-Asyqar / Darun Nafaais,
Jordan / Cetakan 2008M-1429H, ms 21.
[7] 'Alamul
Jin Was Syayathin / Dr. Umar Sulaiman Abdullah Al-Asyqar / Darun Nafaais,
Jordan / Cetakan 2008M-1429H, ms 23.
[8] 'Alamul
Jin Was Syayathin / Dr. Umar Sulaiman Abdullah Al-Asyqar / Darun Nafaais,
Jordan / Cetakan 2008M-1429H, ms 27-28.
[9] Al-Lubab
fi Syarhil Aqidah 'ala Dhuis Sunah Wal Kitab / Dr. Ibrahim Bin Ibrahim
Al-Quraibi / Sana'a / Cetakan Ketiga 2008M-1429H, ms 511.
[10] Basri
Ibrahim, 1999, Rawatan Keracunan Hati, Kuala Lumpur : Darul Nu’man, ms 6-7.
[11]
Ibid ms 8-9.
[12]
Ibid ms 14.
No comments:
Post a Comment