KESAKITAN RASULULLAH SAW DAN WASIAT TERAKHIR
BAGINDA KEPADA UMATNYA.
Sebahagian
ayat-ayat Al-Quran datang menegaskan hakikat kemanusiaan Nabi SAW dan bahawa
baginda SAW sama seperti manusia lain yang akan merasai dan mengalami
sakaratnya, seperti mana yang telah dirasai sebelumya oleh saudara-saudaranya
daripada para Nabi dan Rasulullah SAW memahami daripada sebahagian ayat-ayat
alQuran akan kehampiran ajalnya dan baginda SAW telah mengisyaratkan di dalam
sebilangan hadis-hadis sahih akan kehampiran wafatnya. Di antaranya ada yang
menegaskan kewafatannya dan ada yang tidak menegaskanya, yang mana hal itu
tidak disedari daripadanya melainkan oleh individu-individu pembesar sahabat
seperti Abu Bakar, Al-‘Abbas dan Muadz r.’anhum.[1]
RASULULLAH SAW SAKIT.
Rasulullah
pulang daripada mengerjakan haji wada’ pada Zulhijjah, lalu menghabiskan sisa
hidupnya pada bulan Muharram dan Safar tahun kesepuluh Hijrah. Baginda
melengkapi tentera Usamah dan melantik Usamah bin Zaid bin Haritsah memimpin
mereka. Usamah disuruh pergi meninjau ke Balqa’ dan Palestin, lalu Muhajirin
dan Ansar bersiap sedia, termasuk Abu Bakar dan Umar. Apabila Usamah bin Zaid
baru berusia lapan belas tahun, lalu sebahagian manusia memperkatakan mengapa
dia dilantik mengetuai pembesar-pembesar Muhajirin dan Ansar sedangkan dia
adalah maula dan masih terlalu muda. Namun Rasulullah SAW tidak menerima celaan
mereka terhadap kepimpinan Usamah. Lalu Rasulullah bersabda, “Sekiranya kamu
menentang perintah-perintahnya bermakna kamu menentang perintah ayahnya sebelum
ini. Demi Allah SWT beliau mampu menjadi pemimpin kerana ayahnya merupakan
seorang yang aku cintai dan beliau juga adalah seorang yang aku cintai. Ketika
manusia bersiap sedia untuk berjihad di bawah pimpinan Usamah, Rasulullah SAW
sudah mula mengeluh yang baginda akan berangkat ke alam baqa’ dan terjadilah
beberapa peristiwa, antaranya sakit dan wafatnya baginda, antaranya:
a. Rasulullah SAW Pergi Ke Perkuburan Baqi’ Dan Menziarahi Para Korban Uhud
Dan Memberi Salam Kepada Mereka[2]
Daripada Abu Muwaihibah maula Rasulullah SAW katanya, “Aku diajak pergi
oleh Rasulullah SAW di tengah malam, sabdanya, “Wahai Abu Muwaihibah aku
diperintah untuk meminta keampunan bagi ahli Baqi’ maka pergilah bersama aku,”
Aku pun pergi bersamanya. Bila tiba disana baginda pun bersabda,
“Assalamualaikum wahai penghuni-penghuni kubur, semoga diringgankan (seksa)
keatas kamu kerana dosa yang telah kamu lakukan, seperti yang dilakukan oleh manusia. Fitnah dan ujian
datang satu demi satu laksana malam yang gelap gelita. Hilang satu datang pula
yang lainnya, yang kemudian lebih buruk dari yang lainnya. Kemudian baginda
datang kepadaku lalu bersabda, “Wahai Abu Muwaihibah, sesungguhnya aku telah
diberi kunci khazanah dunia dan untuk kekal padanya, kemudian syurga. Maka aku
diberi pilihan diantara kedua-duanya lalu aku memilih untuk menemui Tuhanku dan
Syurga.” Aku berkata, “Wahai Rasulullah, ambillah kunci khazanah dunia dan
kekal di dalam dunia dan kemudian barulah syurga.” Jawab baginda, “Tidak, demi
Allah SWT wahai Abu Muwaihibah, aku telah memilih pertemuan dengan Tuhanku dan
Syurga.” Kemudian baginda memohon keampunan untuk penghuni-penghuni kubur di
Baqi’ kemudian baginda beredar daripada situ. Sejak itu bermulalah sakit tenat
Rasulullah SAW sehingga baginda wafat.
Daripada hadis ‘Uqbah bin ‘Amir Al-Juhani r.a katanya, “Suatu hari
Rasulullah SAW keluar lalu mengerjakan solat jenazah keatas ahli keluarga
seseorang dan kemudian baginda naik ke mimbar lalu bersabda, “Sesunggunya aku
adalah simpanan bagi kamu, aku menjadi saksi keatas kamu dan sekarang aku telah
melihat telagaku. Sesungguhnya aku telah diberi kunci khazanah bumi, atau
kunci-kunci dibumi. Demi Allah SWT aku tidak takut keatas kamu akan menjadi
musyrik setelahku, akan tetapi apa yang aku takutkan keatas kamu ialah
bercakaran dan bersengketa kerana mengejar dunia.[3]
b. Nabi SAW Meminta Izin Untuk Dirawat Dirumah Aisyah Dan Beratnya Penyakit
Yang Menimpanya.
Aisyah r.’anha berkata, “Tatkala Rasulullah SAW lemah dengan sebab penyakit
bertambah tenat, baginda meminta izin kepada isteri-isterinya agar dirawat di
rumahku, lalu diberi izin. Maka Nabi SAW dipapah oleh Al-Fadhl bin ‘Abbas dan
Ali bin Abu Talib. Tatkala baginda masuk kerumahnya, sakitnya semakin bertambah
kuat. Baginda bersabda, “Tuangkan air ke dalam bekas untukku, mudah-mudahan aku
dapat bercakap dengan manusia” dan didudukan didalam bekas membasuh Hafsah
isteri Nabi SAW. Kemudian baginda keluar kepada manusia. Aisyah berkata, “Aku
tidak pernah melihat seseorang yang lebih parah sakit daripada Rasulullah SAW.
Abdullah bin Mas’ud berkata, “Aku menemui Rasulullah SAW pada waktu sakitnya,
di waktu itu suhu badannya sangat tinggi. Aku tahu bila menyentuh badan
Rasulullah SAW dengan tanganku, maka aku berkata “Wahai Rasulullah, suhu badan
kamu sangat tinggi.” Jawab baginda, “Ya, panasnya sama dengan panas di badan
dua orang.” Aku berkata, “Kamu mendapat dua pahala.” Jawabnya, “Ya benar,
seorang muslim bila diserang penyakit Allah SWT mengugurkan dosanya sama
seperti gugurnya daun-daun daripada pokok.”[4]
DI ANTARA WASIAT RASULULLAH PADA HARI-HARI
TERAKHIRNYA.
a. Wasiat Nabi SAW Dengan Al-Ansar.
Al-‘abbas r.a melalui satu kaum daripada
Al-Ansar sedang menangis ketika Rasulullah SAW sakit tenat lalu berkata kepada
mereka, “Apa yang menyebabkan kamu menangis?” Mereka menjawab, “Kami mengingati
majlis kami daripada Rasulullah SAW,” lalu Al-Abbas menemui baginda SAW dan
memberitahu hal itu kepadanya, lalu diikat kepalanya dengan kain hitam. Kemudian
baginda keluar dan naik keatas mimbar dan tidak naik lagi selepas hari ini.
Baginda memuji Allah SWT dengan puji-pujian yang layak dan kemudian bersabda,
“Aku berwasiat kepada kamu dengan Al-Ansar. Sesunguhnya kaum Ansar adalah
golonganku dan kaum kepercayaanku. Walaupun manusia akan bertambah atau
berkurang, namun mereka boleh menerima kebaikan kaum Ansar dan memaafkan
kesalahan mereka. Hadis ini menunjukkan kecintaan kaum Ansar yang sangat kuat
terhadap Rasulullah SAW, serta mereka menangis kerana Nabi sakit dan diharamkan
daripada majisnya.
b. Wasiat Supaya Berpegang Teguh Dengan Al-Quran Dan Hadith Nabi.
Sabda Rasulullah SAW : “Aku tinggalkan
kepadamu dua macam pekara, sekali-kali kamu tidak akan tersesat jika kamu
berpegang kepada yang dua macam itu: ialah peraturan Allah (AlQuranulkarim) dan
peraturan Rasul (Hadith Nabi).
Dengan adanya peringatan daripada Rasulullah sebagaimana
yang tersebut ini, maka tiap-tiap umat Islam hendaklah mengetahui dan
mempelajari sunnah Allah dan RasulNya, serta mengamalkannya.
c. Janganlah Manusia Menjadi Kafir(Murtad) Kembali Sesudah Dia Beriman,
Sesungguhnya besarlah dosanya di sisi Allah orang yang berbuat demikian.
Firman Allah SWT yang bermaksud “Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa yang
murtad(Kafir sesudah beriman) nanti Allah akan mengantikannya dengan kaum Allah
dan mereka berkasih-sayang sesama orang yang beriman dan keras terhadap orang
kafir, mereka berperang dijalan Allah dengan tidak merasa takut kepada orang
kafir. Demikian itu adalah kurnia dari Allah yang diberikanNya kepada orang
yang dikehendakiNya dan Allah SWT maha mengeathui.[5]
d. Mengeluarkan Kaum Musyrikin Daripada Jazirah Arab Dan Memberi Hadiah Kepada
Utusan.
Penyakit rasulullah SAW bertambah parah yang mana baginda di dalam sehari
pengsan beberapa kali. Namun di samping itu baginda suka meninggalkan dunia dengan
memastikan umatnya tidak akan sesat setelah kepergiannya, lalu baginda ingin
menulis pesanan kepada mereka agar mereka bersepakat ke atasnya dan tidak
berbantah-bantahan. Baginda mewasiatkan tiga perkara kepada mereka iaitu:
a. Usirlah orang-orang Musyrikin daripada Semenanjung Tanah Arab.
b. Berikanlah kepada para tetamu sesuatu yang sama dengan apa yang aku berikan
kepada mereka. Kemudian baginda diam tidak menyebutkan yang ketiga atau mungkin
baginda menyebutnya tetapi aku terlupa.
e. Larangan Menjadikan Kuburnya Sebagai Masjid.
Di antara ucapan terakhir yang di lafazkan Rasulullah SAW
iaitu, “Allah SWT telah memusuhi orang-orang Yahudi dan Nasrani yang telah
menjadikan kubur nabi-nabi mereka sebagai masjid.
f. Berbaik Sangka Dengan Allah SWT.
Jabir r.a berkata, “Aku telah mendengar Rasulullah SAW
bersabda tiga hari sebelum wafatnya:
“Perbaikilah sangkaan kamu dengan Allah SWT.”
g. Berwasiat Dengan Solat Dan Hamba Sahaya Yang Kamu Miliki.
Anas r.a berkata, “Rasulullah SAW berwasiat ketika
didatangi maut agar menjaga solat dan hamba sahaya yang kamu miliki, sehingga
kalimah itu berulang-ulang di dada Rasulullah SAW dan hampir-hampir tidak dapat
diucapkan lidahnya.[6]
Sesuatu yang paling terkini diucapkan Nabi
Sallahu Alaihi wa Sallam sebelum baginda wafat adalah, “Ash-shalah! As-Shalah!
Wa maa malakat aymanukum”; Ingatlah Solat! Ingat Solat! Dan budak-budak kamu.
Hadis tadi diriwayatkan oleh Ali bin Abi
Thalib, Anas bin Malik, Ummu Salamah dan sebagainya. Ummu Salmah berkata, “Ia
(Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam) terus mengucapkan (solat dan para
budak) sampai ucapan tersebut memenuhi lidahnya”.
Solat
merupakan wasiat terakhir Nabi Muhammad SAW kepada umatnya. Ini bermakna bahawa
solat merupakan sesuatu yang paling agung yang harus diperhatikan. Tindakan
Rasulallah SAW yang begitu sekali mengucapkan kata-kata solat dengan
berulang-ulang di detik-detik terakhir hidupnya menunjukkan kedudukan solat
dalam agama yang suci ini.
Solat
merupakan wasiat yang harus kita renungi dan fikirkan. Rasulallah SAW adalah
sifat yang tidak bercakap dengan berdasarkan hawa nafsu. Di dalam setiap ucapan
dan perbuatannya terdapat hikmah yang terkadang kita ketahui dan terkadang
tidak, namun Allah SWT menyiapkan orang yang mengetahui hikmah tersebut.
Kerana
wasiat ini mempunyai kedudukan yang tinggi, maka orang yang menulis tentang
solat tidak terhitung jumlahnya dan setiap orang menulis sesuai keperluan
zamannya.
Saat
ini, banyak orang yang meremehkan permasalahan solat. Bagi sebahagian mereka,
kedudukan solat masuk ke dalam daftar terkini dari hal-hal yang harus mereka
perhatikan. Firman Allah SWT yang berbunyi, “peliharalah segala solat.”
(Al-Baqarah:238).[7]
Solat
merupakan rukun Islam yang kedua. Turutannya setelah mengucapkan syahadat yang
menunjukkan ke-Esaan Allah SAW. Oleh kerana itu, solat merupakan rukun amali
(rukun yang sifatnya diamalkan) pertama yang tidak boleh dibandingkan dengan
amal yang lain, seperti dijelaskan dalam nas-nas (al-Quran dan hadis) yang
mulia.
Dalam
sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar Radhiyallahu anhu, Rasulullah SAW
bersabda, “Islam itu dibangun atas lima perkara: syahadat tiada Tuhan selain
Allah dan sesungguhnya Muhammad adalah Rasulallah, mendirikan solat, menunaikan
zakat, haji dan puasa Ramadhan.” (HR.Bukhari(8) dan Muslim(16)).
Dan
dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muadz bin Jabal, Rasulallah SAW bersabda,
“Yang pentingnya perkara adalah Islam dan tiangnya adalah solat” (HR.Al-Tirmizi
(2616) dan Ibnu Majah(3973)).
Solat
adalah berdiri di hadapan Allah SWT dengan penuh kehambaan, kerendahan dan
kehinaan untuk bermunajat kepadaNya sesuai dengan cara yang telah digariskan
untuk tujuan ini.
Jika
dibandingkan dengan ibadah-ibadah lain dalam Islam, solat mempunyai kedudukan
utama kerana dua hal:
Pertama:
Dari sisi sejarah, solat merupakan ibadah pertama yang diwajibkan oleh Allah
SWT kepada kaum muslimin.
Kedua:
Banyaknya nas-nas yang terbaik al-Quran mahupun hadis yang berbicara mengenai
solat dan hal ini tidak kita dapat dalam ibadah lain.
Untuk
menjelaskan alasan pertama, Rasulullah SAW mula mengerjakan ibadah solat pada
awal-awal dan selepas turunnya wahyu secara langsung untuk pertama kali.
Diriwayatkan, bahawa Ali Radhiyallahu anhu masuk ke dalam rumah Nabi SAW ia
tinggal bersama-sama dengan Rasulallah dirumahnya, kemudian ia mendapatkan
Rasulallah SAW sedang solat dan Sayyidah Khadijah bersama dengannya. Kemudian
Ali berkata “Apa ini wahai Muhammad?’” Baginda SAW menjawab, “Agama Allah yang
dipilih untuk diriNYA”. Kemudian Baginda menjelaskan perihal ibadah solat.
Dalam sirah
disebutkan bahawa, “Dahulu, orang yang masuk Islam, ketika dia ingin solat,
maka ia pergi ke jalan yang menuju ke gunung (tempat sepi) agar solatnya tidak
diketahui oleh orang-orang musyrik”.[8]
h. Tidak Ada Lagi Berita Gembira Kenabian Yang Tertinggal Selain Mimpi Yang
Benar (Ru’ya).
Abdullah bin ‘Abbas r.a berkata, “Rasulullah SAW telah
menyingkap tabir dan Rasulullah berbalut kepalanya pada sakit matinya lalu
baginda bersabda, “Ya Allah, aku telah menyampaikan (tiga kali) sesungguhnya
tidak ada lagi berita gembira kenabian melainkan mimpi benar yang dilihat hamba
yang soleh atau diperlihatkan kepadanya. Ingatlah sesungguhnya aku dilarang
membaca ayat alquran didalam rukuk dan sujud. Apabila kamu rukuk maka
agungkanlah Allah SWT dan apabila kamu sujud maka bersungguh-sungguhlah di
dalam berdoa. Maka ia lebih layak dikabulkan bagi kamu.
ABU BAKAR BERSOLAT MENGIMAMKAN KAUM MUSLIMIN
Apabila
sakit Rasulullah SAW semakin bertambah tenat dan waktu solat telah masuk, lalu
Bilal azan, baginda SAW bersabda, “Suruhlah Abu Bakar agar mengimamkan
sembahyang bersama orang ramai.” Aisyah berkata, “Wahai Rasulullah!
Sesungguhnya Abu Bakar itu sangat mudah bersedih dan tidak layak menduduki
tempat kamu. Beliau tidak akan mampu sembahyang dengan orang ramai.” Baginda
bersabda lagi, “Suruhlah Abu Bakar supaya sembahyang bersama orang ramai, kamu
adalah seperti teman Nabi Yusuf di dalam kepandaian menyusun kata-kata. Ketika
Abu Bakar mengimamkan orang ramai, maka Nabi SAW keluar untuk menjadi makmum di
belakang. Abu Bakar menyedari kehadiran baginda, lalu Abu Bakar pun melambatkan
sembahyangnya kerana menunggu baginda. Nabi SAW mengisyaratkan kepadanya supaya
meneruskan sembahyangnya dan baginda duduk disamping Abu Bakar dan Abu Bakar
memperdengarkan takbir kepada orang ramai.[9]
ULASAN
Dalam
kisah ini dapatlah kita mengkaji dan meneliti sebab-sebab mengapa Rasulullah
SAW begitu mengambil berat masalah umat baginda, sebabnya baginda SAW adalah
seorang nabi dan rasul yang tidak menyayangi diri sendiri tetapi beliau sayangi
semua umat beliau, dan perjuangan Rasulullah SAW adalah semata-mata untuk
membawa umat beliau semua kesyurga Allah. Cuba kita lihat kasih sayang seorang
ibu atau bapa dengan kasih sayang Rasulullah SAW dengan kita. Apabila seorang
ibu atau bapa menyayangi anak-anak mereka maka mereka akan membeli apa sahaja
barang yang diminta oleh anak-anak mereka, tetapi dalam hal kasih sayang antara
anak dan ibu bapa ada batasnya, apabila seseorang ibu atau bapanya itu berasa
gembira dengan pencapaian anaknya dalam bidang pelajaran dan tidak mahu
mengajar anaknya itu dengan pendidikan Islam maka ianya bukan dikatakan seorang
ibu atau bapa itu sayang kepada anaknya. Sebabnya yang akan menjaminkan anak
itu mendapat kejayaan di dunia dan akhirat adalah dengan mengajar anak itu
dekatkan kepada Allah, kalau anak itu cuma dididik dengan mempelajari pelajaran
lain maka anak itu cuma dididik dengan mempelajari pelajaran lain maka anak itu
akan jadi pandai dalam hal itu dan tidak tahu langsung tentang agama. Apabila
ini berlaku maka inilah yang dikatakan seorang ibu atau bapa itu cuma sayang
anak itu kerana dia menjadi pintar dalam bidang yang dipelajarinya.
Dalam masa itu haruslah seorang ibu atau atau
bapa itu sedar bahawa anak yang mereka tidak didik dengan cara Islam sebenarnya
mereka tidak sayang kepada anak itu, seorang ibu atau bapa hanya dikatakan
sayang kepada anaknnya apabila dia memelihara anak itu mengenal Allah dan rasul
serta mendekatkan diri pada Allah, sebab yang dikatakan demikian adalah kerana
Allah SWT telah terangkan kepada kita bahawa kita akan dibangkitkan kembali ke
satu alam yang disebut alam Akhirat dimana di sana kita akan disoal satu demi
satu, dan mereka yang tidak mengerjakan suruhan Allah akan dicampak ke dalam
api neraka yang sangat pedih siksanya. Kalau seorang ibu atau bapa sayang
kepada anaknya apakah dia akan membiarkan anaknya itu membesar tanpa mengenali
Allah dan Rasul, apakah seorang ibu atau bapa berasa gembira apabila melihat
anaknya tidak sembahyang, tidak berpuasa, tidak mahu mengeluarkan zakat, dan
lebih suka hidup cara Yahudi dengan mengamalkan budaya-budaya karut dan
fahaman-fahaman karut.
Seorang ibu dan bapa juga dikatakan pengkhianat kalau hanya mereka
sahaja yang mengamalkan agama tanpa mempedulikan tentang anak-anak
mereka,padahal mereka itu adalah penentu kemanakah mereka hendak membawa anak
itu, sama ada dekat kepada Allah atau dekat kepada neraka. Kalau ibu bapa
bergembira anak-anaknya mendapat pekerjaan yang baik dan gaji yang besar dan
mereka tidak mendidik anak-anak itu dengan agama Allah, dan apabila mereka
(ibubapa) itu telah tua dan telah sedar mati itu terlalu dekat maka mereka
tidak pedulikan anak uang mereka banggakan dahulu, sebaliknya mereka memulakan
solat dan mengingati Allah, jadi dalam hal ini yang dikatakan pengkhianat ialah
kedua ibu bapa kalau hendak berdakwah dengan anak rasa malu sebab diawal-awal
lagi dia tidak diajar mengenali Allah dan Rasul. Ini bukanlah dikatakan
sayangnya ibu bapa pada anak-anak mereka.
Cuba kita lihat pula bagaimana Rasulullah SAW menyayangi umat beliau,
baginda berdakwah demi untuk umat beliau supaya semua umat beliau memasuki
syurga Allah, walaupun beliau cedera dalam menyampaikan dakwah tetapi beliau
tetap berjuang hingga ke akhir hayat untuk mendekatkan umat beliau kepada Allah
SWT. Rasulullah SAW telah mengajar
segala yang perlu kepada kita supaya kita mengikut cara beliau dalam semua
bidang, ini bertujuan supaya kita mendapat kejayaan didunia dan akhirat, kita
juga harus mempelajari semua bidang yang perlu, sama ada bidang sains, bidang
perniagaan atau bidang-bidang lain dengan syarat ianya tidak lari dari ajaran
Islam. Cinta Rasulullah SAW pada kita adalah yang unggul dan tidak berbelah
bagi, sebab itu Rasulullah SAW menyuruh kita membuat perkara-perkara yang
dituntut, dan Rasulullah SAW sangat sayang pada kita dan baginda tidak sampai
hati untuk melihat umat baginda berada dalam penyiksaan Allah di akhirat nanti.
Sebab itulah walau pun baginda telah tahu ajal
baginda telah dekat namun baginda menggunakan masa yang ada sedikit itu dengan
memberi amaran dan nasihat terakhir, inilah yang dikatakan sayang dan sejati. Hidup
kita ini tidak akan kekal, satu hari nanti kita juga akan mati, oleh itu
ingatlah segala pesanan junjungan kita Nabi Muhammad SAW dan dekatkanlah diri
kita kepada Allah, janganlah kita tangguh-tangguh lagi kerana mati itu terlalu
dekat pada kita dan ia adalah perkara yang PASTI akan berlaku.
Ya Allah peliharalah kami semua dari godaan
dunia, peliharalah kami dari dunia yang penuh dengan muslihat, pimpinlah kami
ke jalan yang lurus ke jalan yang Engkau redhai. Amin.
RUJUKAN :
1. Dr. Ali Muhamad As-Salabi, (2008). Biografi
Rasulullah SAW. Selangor : Berlian Publications Sdn Bhd. cetakan 1.
2. Hadiyah Salim, (1982). Qishashul-Anbiya(Sejarah 25 Rasul).
Bandung : PT Al-Ma’arif. cetakan ke 1V.
3. Shaleh Ahmad Syami, (2011). Solat Amanat Terakhir Rasulullah SAW.
Kuala Lumpur : Synergy Media.
[1] Dr. Ali Muhamad As-Salabi, 2008, Biografi
Rasulullah SAW, Selangor : Berlian Publications Sdn Bhd, cetakan 1, ms 454.
[2]
Dr. Ali Muhamad As-Salabi, 2008, Biografi Rasulullah SAW, Selangor : Berlian
Publications Sdn Bhd, cetakan 1,ms 460-461
[3]
Ibid ms 461-462.
[4]
Ibid 462
[5]
Hadiyah Salim, 1982,
Qishashul-Anbiya(Sejarah 25 Rasul), Bandung : PT Al-Ma’arif, cetakan ke
1V, ms 273-274.
[6] Dr. Ali Muhamad As-Salabi, 2008, Biografi
Rasulullah SAW, Selangor : Berlian Publications Sdn Bhd, ms 463-464.
[7]
Shaleh Ahmad Syami, 2011, Solat Amanat Terakhir Rasulullah SAW, Kuala Lumpur :
Synergy Media, ms v-vii.
[8]
Ibid ms 1-3.
[9] Dr.
Ali Muhamad As-Salabi, 2008, Biografi Rasulullah SAW, Selangor : Berlian
Publications Sdn Bhd, ms 464-465.
No comments:
Post a Comment