Awak follow kita , kita follow awak balik ! hehe ^_~

Saturday, July 9, 2011

Sape x ganti pose ag? Haes :D

Salam :)
Hehehe.
Arini da 9july11 kan ^^?
Okeh !
Tinggal lagek bape minggu masuk ogos :P
Ogos da puasa ^^!
Pastu.............. Raya :D
Haesss :D
Cepat betui :D
Ase cam bawu je lepeh bulan 1. cKunk da nak raya ^^?
Esh esh :P


Haaa! cape kat sini ta ganti puasa agek?
Sila angkat tangan.. macam ni...
haha.. sibuk je kan :P
 Well, ckunk ni i SENDIRI pun sdg brtungkus lumus mghabeskan baki puasa yg sbyk 2 hari lagek! :P
Hadoi mak.
kena cepat2 ni.
Ckunk da bulan syaaban.
Bape minggu jew ag nak masuk ramadhan :)
Dulu tgh2 masa banyak terluang xganti lak ye!
Masa suntuk2 ni bawu nk ribut!!
Hahak.

Haritu ingatnye nak ganti time hari "Isnin Khamis" nak skalikn ngn puasa sunat trus.
P asyek xjadek jew :D
 Leka btui i kan! Hurm kawan cape a nim ! hahak :P
So, ckunk i ngah usha abeskan gak puasa. Yeah !
Haha x sabaw lak nk btemu ngn ramadhan yg bakal tiba ta lama lagek.

Hurm :)




Haa.. !!
Cuba u all fikir kenapa Allah suruh kita puasa?
Apa hikmahnya?
Sebenarnya apa yang Allah suruh kita buat ni bukan sia2.
Ia adalah untuk kesihatan kita gak :P




Menurut Dr Ben Kim, pengamal perubatan berasaskan herba dari Kanada, berpuasa untuk tujuan perubatan sudah lama diamalkan. Malah, ahli falsafah terkenal seperti Socrates dan Plato juga mencadangkan puasa untuk tujuan memulih dan meningkatkan kesihatan badan. Mahatma Gandhi sendiri dikatakan berpuasa selama 21 hari sebagai usaha meningkatkan rasa hormat antara warga berlainan agama di India.


Elson Haas seorang doktor kesihatan dalam bukunya bertajuk Tetap sihat dengan Nutrisi: Panduan Lengkap untuk Diet dan Perubatan Nutrisi menyatakan bahawa berpuasa adalah antara terapi semula jadi yang terhebat. Haas juga percaya berpuasa adalah satu kaedah bukan hanya untuk terapi diri, malah untuk masalah perubatan yang lain serta merangkumi masalah kehidupan lebih kompleks. Kebaikan berpuasa adalah untuk detoksifikasi atau penyahtoksin. Pembersihan diri ini adalah satu daripada trilogi nutrisi amat penting terhadap badan manusia, selain menyeimbangkan keperluan dalam badan dan membina badan sihat. Haas percaya berpuasa adalah satu daripada ‘hubungan yang hilang’ dalam diet masyarakat Barat.


Kajian perubatan Barat juga menunjukkan ada jenis penyakit yang boleh dikurangkan menerusi amalan berpuasa. Misalnya, demam, bronkitis, sakit kepala, sembelit, sakit perut, alergi terhadap sesetengah makanan, asma, insomnia, masalah kulit, kencing manis, keletihan, kegemukan, kanser dan sawan babi (epilepsi).

Manfaat puasa pula berdasarkan banyak kajian mencakupi meningkatkan tenaga, memperbaiki tidur, rasa lebih tenang, merehatkan sistem pencernaan, mengurangkan kesan penuaan, memperbaiki penglihatan dan pancaindera, memperbaiki pendengaran, meningkatkan kreativiti, serta penyahtoksin yang membawa kepada perubahan sikap kepada yang lebih baik kerana kurangnya toksin dalam badan.


Haaa !!
Yg ni dari barat. Jom kita tengok dari sudut islam plak.
ngeheee :P


Puasa itu dapat mebersihkan jiwa dan menyihatkan badan. 
" Tiap-tiap amal bani Adam untuknya kecuali puasa. ia untuk-Ku dan Aku yang akan memberinya pahala." [Bukhari-Muslim, Lu' Lu' wal marjaan/706], 

" Orang yg berpuasa memiliki dua kebahgiaan: ketika berbuka, ia bahgia dengan berbukanya itu dan ketika bertemu Allah, ia berbahgia dgn puasanya itu." (HR Bukhari-Muslim, Lu' Lu wal marjaan/707)


Puasa melahirkan sifat kemasyarakatan (prihatin) kepada yg tidak bernasib baik.
"Barangsiapa memberi makan utk berbuka orang yg berpuasa, ia mendapat pahala spt pahalanya, tanpa mengurangi sedikitpun pahala orang yg berpuasa itu." [Ahmad, Termidzi, Ibn Majah, Ibn Hibban dari Zayd bin Khalid , sahih al Jami': 6415.


Puasa mampu mematahkan gelora syahwat.
"Wahai pemuda,barang siapa yg tidak mampu berkahwin, maka berpuasalah kerana sesungguhnya puasa itu adalah laksana kembiri (perisai)." (HR Bukhari-Muslim dari Ibn Mas'uud)



Puasa adalah sekolah istimewa yg mampu mengangkat orang yang berpuasa kepada darjat muttaqin.
Hai orang2 beriman, telah diwajibkan atas kalian Puasa, sebagaimana yg telah diwajibkan atas orang2 sebelum kamu, agar kalian bertaqwa. 2: 184

"Barangsiapa berpuasa Ramadhan kerana iman dan mengharap pahala , nescaya diampuni dosa2nya yg telah lalu. Barangsiapa menegakkan Ramadhan kerana iman dan mengharap pahala nescaya diampuni dosa-dosa yg telah lalu." (Bukhari-Muslim, dari Abu  Hurairah)




Puasa adalah pendidik terbaik buat kemahuan (iradat), jiwa dan mendidik sifat sabar. 
"Puasa bulan kesabaran (Ramadhan) dan tiga hari setiap bulan dapat melenyapkan kedengkian dalam dada."


[alBazzar dan Tabrani,sahih al Jami' al Saghiir/3804)
" Puasa adalah perisai, ia adalah benteng dari sekian banyak benteng orang mukmin." [atTabrani, sahih alJaami' /3881


Puasa akan melahirkan sifat peka kepada nikmat Allah.
Rasulullah s.a.w bersabda " Tuhanku pernah menawarkan kpd ku akan menukar pasir2 Mekah menjadi emas. Aku menjawab," Tidak Tuhanku, aku redha dengan kenyang sehari dan lapar sehari. Apabila aku lapar, aku merendah diri dgn hina berzikir kepada-Mu, apabila aku kenyang, aku memuji-Mu dan bersyukur kepada-Mu." [Ahmad dan Termidzi dari Abu Umamah]

Petikan: Syaikh Dr Yusof alQaradawi, Fiqh asSiyam, Darul Wafa, Cairo

Ternyata, puasa bukanlah sekadar suruhan Allah untuk kita berlapar tetapi ia adalah untuk memulihkan dan membersihkan badan kita.  Cubalah menahan diri kita dari terlalu banyak makan dan minum dengan cara berpuasa. Janganlah berlapar bukanlah sampai menyiksa diri sendiri. Cuma berpada-pada jangan terlalu kenyang kerana makan terlalu banyak dan terlalu kenyang yang akan menyiksa diri sendiri. Hati manusia juga akan menjadi keras jika terlalu banyak makan. Allah itu Maha Bijaksana lagi Maha Pengasih dan Penyayang, kan?

Sekadar Perkongsian :)

Sumber dari SINI dan SITU.


No comments: